Nehledejte cestu k vyhledávačům, ale k lidem. Vyhledávače to ocení.
SEO neboli optimalizace webových stránek pro vyhledávače se stává stále častěji vyhledávaným tématem podnikatelů na internetu. Správně nastavený web z hlediska SEO vám totiž může přivést více návštěvníků na váš web. Víc návštěvníků znamená víc obchodu. A to chceme přece všichni. Jenže, jak ten web vlastně správně nastavit? Když si zalistujete třeba v Googlu, zjistíte, že existuje spoustu návodů a spoustu rad, jak právě svůj web vyhledávačům podstrčit. Ve skutečnosti je to mnohem jednodušší.
Věci, kterými se dá podpořit zobrazení webu ve výsledcích vyhledávání, je opravdu mnoho. Rozhodně vám je tu teď všechny jen tak nevysypu z rukávu, protože některé věci zkrátka ani já nedělám. A to z jednoho prostého důvodu. Mnozí z vás určitě ví, že si web spravuji sám. Přesto se cítím být více obchodníkem než IT odborníkem. A při obchodování se řídím hlavní zásadou – dělat vše převážně pro lidi.
Pro SEO je jednou z nejdůležitějších věcí vlastní obsah.
Kvůli obsahu přece lidé chodí na vaše stránky. Každý si mnohem raději prolistuje stránky s hodnotnými a aktualizovanými informacemi než holý web s kontaktními údaji. Pište obsah, srozumitelně a jasně. Poskytněte návštěvníkovi informace, které hledá. Je dobré v textu odkazovat na jiný obsah v rámci svých stránek, ale tak, aby to dávalo smysl. Nikdo dnes nechce ztrácet čas. Usnadněte zákazníkům cestu k informacím. Píšete článek a zmíníte se o tématu, které jste řešili už v jiném článku? Šup s ním do textu. Věřte, že to návštěvníci ocení a nebudou sami. I vyhledávací roboti tohle zohledňují. Na druhou stranu se vyvarujte toho, abyste na webu měli duplicitní stránky. To všem akorát pěkně zamotáte hlavu.
Dobře zpracovaný a kvalitní obsah pak můžete podpořit na mnoha místech. Na oborově příbuzných portálech můžete přispívat články i s odkazy na váš web, stejně tak sociální sítě jsou v tomto ohledu mocným médiem. Tzv. linkbuilding, jak jsou tyto postupy označovány, přikládají vyhledávače velký význam. Z mého pohledu se ale jedná spíše jen o další způsob, jak k sobě na web dostat další návštěvníky.
Titulek, popisek, nadpisy a podnadpisy
Z hlediska SEO se často řeší titulek stránky, popisek a nadpisy H1, H2…. I tady platí – zaměřte se hlavně na lidi. Nesnažte se do těchto částí vecpat co nejvíce klíčových slov. U vyhledávačů si tím nešplhnete a lidé se v tom akorát ztratí. Vše popište tak, jak to opravdu je. Jak se stránka jmenuje a co na ní návštěvníci najdou. Pomocí nadpisů H1 atd. pak stránku strukturujte. Cílem je mít přehledný web tak, aby se v něm nikdo nezamotal.
Nic nedělejte kostrbatě. Snažte se web strukturovat tak, jako byste úplně cizímu člověku chtěli popsat důvěrně známou cestu do vaší oblíbené restaurace. Když budete mluvit chaoticky a za každým třetím slovem řeknete „dobrá restaurace v Praze“, asi vás dotyčný po chvíli přestane poslouchat. To samé platí i v SEO. Když budete kvůli vyhledávačům používat až příliš klíčových slov, návštěvníci pro ně nečitelný web raději opustí.
Obrázky a SEO
Co vyhledávače ocení je vyplněný alternativní text u obrázků. Jako alternativní text je vhodné napsat, co na obrázku je, nebo s jakým tématem souvisí. Můžete uvést i klíčové slovo, ale nic se nemá přehánět. Z jakého důvodu mít vůbec obrázky na svém webu? Takový podnikatelský web sice není fotogalerie, ale sem tam je dobré obsah proložit obrázky souvisejícími s tématem. I když je text sebezajímavější, u souvislého, nepřehledného textu zkrátka nedokážeme udržet pozornost. Proložení obrázky obsah zpestří a rozčlení.
Doména prý to ovlivní taky…
Doména tedy url adresa vašeho webu. V mnoha SEO návodech se uvádí, že by měla obsahovat alespoň jedno klíčové slovo. Omyl. Funguje to, i když v ní žádné klíčové slovo není. Jednoduše si zvolte takovou doménu, která bude snadno a rychle čitelná a k tomu se bude lidem lehce pamatovat. Není nic horšího než „Četl jsem takový dobrý článek, ale jak jenom byla ta adresa těch stránek…“.
Co si z toho vzít?
Ani web, na kterém není příliš vábivý obsah a celý připomíná jednou velkou spleť nelogického textu, nebude díky SEO spasen a nebude se najednou zobrazovat na prvním místě.
Pokud se zaměříte na optimalizaci svého webu především pro vyhledávače, věřte, že se vám tato vynaložená energie nemusí vrátit zpět. Zapomíná se totiž, že vyhledávače jsou jakýmsi mezičlánkem mezi webem a lidmi, tedy mezi vámi a vašimi potencionálními zákazníky. Jestliže budete tvořit obsah, který se bude návštěvníkům líbit, budou se na web rádi vracet s tím, co se u vás opět dozví nového. Žádnou optimalizaci v podobě „Teď dej tohle tam a musíš ještě dát svůj odkaz sem a tohle napsat na tamto místo“, nebudete potřebovat.
Z vlastní zkušenosti vím, že při nastavování SEO se člověk může pěkně ztratit a nakonec to vůbec nemusí fungovat tak, jak by se vám líbilo. Pokud se budete dřít s nastavováním webu kvůli SEO a vše budete dělat bezmyšlenkovitě, věřte, že takové úpravy neděláte naposledy. Protože pokud se budete řídit pouze tím, co preferují vyhledávací roboti, nikdy nedosáhnete výsledného efektu. Naproti tomu, pokud své stránky budete optimalizovat pro uživatele internetu, budete mít více návštěvníků v kapse, přesněji řečeno – na svém webu.