Co mají společného hypotéky a kryptoměny

Co mají společného hypotéky a kryptoměny

Trh finančních služeb se vyvíjí a mění. Na nové věci mohou finanční poradci reagovat podle toho, co říká mainstream. Nebo si udělat svůj vlastní názor a brát to jako na příležitost k oslovení klientů novým způsobem. Jedním přístupem finančního poradce může být “s tím nechci mít nic společného”. Druhým přístupem je pobláznění typu “bez toho se nedá žít”. Rozumný přístup by se mohl jmenovat “něco vám o tom povím”. Lidé se ptají Googlu na věci, které je zajímají. A jedním z nejvíce vyhledávaných dotazů poslední doby jsou kryptoměny. Jestli se o nich chcete dozvědět něco víc, mám tady pro vás záznam rozhovoru o kryptoměnách ve dvou podobách. Můžete si jej přehrát nebo si přečíst jeho přepis. A jestli se chcete dozvědět ještě víc, prohlédněte si tuto sérii videí o kryptoměnách.

 

Prohlédnout videokurz o kryptoměnách >>>

 

Přepis rozhovoru:

Pavel:
Název tohoto článku je možná trochu zvláštní, ale já ho hned vysvětlím. Napřed bych chtěl představit svého dnešního hosta. Tím je Daniel Kosec. Daniel dříve pracoval jako finanční poradce a před pár lety se pustil do kryptoměn. Dnes ho již kryptoměny živí. Napřed začal sám vydělávat a poté začal i vzdělávat ostatní lidi. Na internetu si můžete prohlédnout jeho videokurz, který je dostupný zdarma. Teď ale zpátky k tomu názvu. Co má společného hypotéka a bitcoin? Já jsem ten název zvolil takto záměrně, protože jsem přesvědčený, že z určitého úhlu pohledu mají hodně společného. Co dělají finanční poradci historicky pořád stejně? Chodí za lidmi naživo, volají jim, nebo je oslovují přes internet a říkají jim: „Porovnám Vám nějaké dva produkty“ nebo „Nabídnu ti něco, zlevním ti pojistku, jen mi k sobě pusťte, je to nezávazné.“ Já to možná trochu dramatizuji, ale takhle nějak se většinou odehrává prodej finančních produktů na českém trhu. Proč tomu tak bylo? Historicky takto finanční poradci nabízeli to, co nejvíce vynášelo. Životní pojistky. Životní pojistka je něco, na co lidé nestojí ve frontě před pojišťovnami. Je to totiž jeden z produktů, který se musí prodávat. Musím tedy za někým přijít a ukázat mu ty důvody, proč by si to měl koupit. Vedle těch produktů, které se musí prodávat, jsou i produkty, které lidi sami kupují. To je zrovna ta hypotéka. Jsou lidé, kteří potřebují hypotéku, pojistit auto, ... Lidé si zjišťují informace, ptají se lidí kolem sebe a porovnávají různé nabídky. Zkrátka hypotéka je jeden z produktů, který lidé sami vyhledávají a chtějí o něm informace. Myslím si, že zrovna tak je to i s kryptoměnami. Je tu skupina lidí, kteří ví o tom, že jsou tady kryptoměny. Slyší, čtou a povídají si o tom třeba s kamarády, slyší pozitivní i negativní reakce. Já nejsem ani odpůrce, ani podporovatel kryptoměn. Vidím v nich pouze dobrou obchodnickou příležitost. Existuje mnoho obchodnických pouček a principů, ale já bych zde chtěl zmínit dvě takové poučky. Jsou věci, které se kupují a pak taky věci, které se prodávají. To už jsme si probrali. Lidé u toho jednoho potřebují trochu pomoci, aby měli důvody k nákupu. Tam je potřeba obchodník. U věcí, které se kupují, tak lidé sami říkají: „No já bych to chtěl koupit, akorát bych to chtěl za nějakých výhodných podmínek.“ To bylo to první obchodnické pravidlo. Pak je ještě jedno dobré obchodnické pravidlo: „Ukaž lidem napřed to, co chtějí a pak jim ukazuj ty věci, o kterých si ty myslíš, že potřebují.“ Tohle jsem učil své obchodníky, když jsem je vedl. Tohle je i to, co by vám mohlo zafungovat i u kryptoměn. Jsou lidé, kteří chtějí informace o kryptoměnách. Dodejte jim je, protože když jim je nedodáte vy, tak jim je dodá někdo jiný. Pak je jen řečnickou otázkou, kdo bude tím, kdo něco prodá. Jaký máte na kryptoměny názor, je v podstatě jedno. Důležité je, abyste si váš názor dokázali racionálně podložit. Abyste mohl sdělovat informace o kryptoměnách, tak o tom musíte něco vědět. Aby se o tom člověk něco dozvěděl, tak může zvolit spoustu různých přístupů nebo si o tom přečíst článek. Tolik k vysvětlení názvu. Dane, co si myslíte o tom porovnání?

 

Dan:
V tomhle naprosto souhlasím. Sám jsem zažil v druhé polovině minulého roku, že naší společnosti bylo velmi často voláno. Mně samotnému volal téměř každý den nějaký investor, který měl 1-5 milionu. Našli si na mě číslo a chtěli po mně, abych jim poradil s kryptoměnami. Lidé, když slyší a vidí, jak kryptoměny v rámci minulého roku extrémně rostly. Lidé měli pocit, že jim ujíždí vlak a rychle hledali nějakého odborníka, který by jim s tím mohl poradit. Určitě souhlasím s tím, že kryptoměny jsou něco jako hypotéka v tom smyslu, že lidé nemají dostatek informací, tudíž vyhledávají odborníky. Proto je i logické, že reálně lidem pomáhají s penězi finanční poradci. Je to ta prvotní myšlenka, koho by měli oslovit.

 

Pavel
Děkuji za vysvětlení. Rozdělil jsem lidi, kteří se baví o bitcoinech do pěti kategorií. První jsou běžní lidé, třeba maminky na mateřské dovolené. Potkají se dvě maminky u pískoviště a jedna říká druhé: „Ten můj manžel se zbláznil, dává do těch bitcoinů naše úspory, to praskne a my o všechno přijdeme.“ Jsou to prostě normální lidé. Další skupinu bych nazval „spekulanti.“ Nemyslím to nějak hanlivě. Člověk, který vezme nějaké peníze, investuje je na něco a čeká, že se mu zhodnotí. Další skupinou jsou politici. Pro politiku je to docela dobré téma v době, kdy není nějaký skandál či prezidentské volby a nemluví se zrovna o Čapím hnízdu. V tomhle případě se o tom dá vždycky diskutovat ať už v tom pozitivním nebo negativním smyslu. Pak o tom diskutují také bankéři nebo lidé z finančního trhu. Teď mám na mysli „velké šéfy a rozhodovače.“ Ti o tom nemluví pozitivně ani negativně, ale nějak o tom mluví, protože potřebují ovlivňovat svůj sektor lidí. Pak o bitcoinech mluví ještě poslední skupina lidí. Tu jsem si pojmenoval sám a jsou to „lambaři“. Občas sleduji diskuse. Jsou to třeba mladí lidé, kteří často investují všechny své peníze právě do bitcoinů. Proč jsem tady jmenoval ty skupiny? Protože v jedné z těchto skupin bude i váš klient. Nejčastěji bude patřit do té první skupiny obyčejných lidí, možná se mezi nimi najde pár spekulantů. Teď je zapotřebí si říct, jak o tom lidé mluví a co o tom říkají. Slýchávám, že se o tom mluví tak, že to je budoucnost. „V nejbližší době se změní svět a budou jen kryptoměny. Jakmile do toho nepřijdete včas, tak budete nadosmrti chudý.“ Pak se o tom často mluví tak, že je to jen velká a nafouklá bublina, která musí splasknout. No a pak se o tom mluví tak, že by to lidé měli koupit, dokud je čas a držet. Říká se o tom hrozně moc věcí. Buď budete v té bublině stát jako ten, co řekne: „Můj názor je takový, že...“ A víc k tomu neřeknete. Nebo budete říkat: „Můj názor je takový že ... a vedou mě k tomu určité informace.“ Já jsem zastáncem být v té druhé skupině. Něco o tom vědět, a ne se nějak vymezit pro, nebo proti kryptoměnám. Beru to jako věc, která tady je a snažím se k tomu hledat nějaké informace. Díky tomu jsem schopný se o tom bavit s jinými lidmi. Jsem přesvědčený o tom, že tohle je ta správná cesta pro finanční poradce. Dane, do které z těchto kategorií patříte vy? O vás se říká, že jste na těch kryptoměnách nechutně zbohatnul. Tam je důležité to slovo nechutně.

Dan:
Kryptoměny jsou příležitost. Podle mě obrovská. Já jsem obchodník už 10 let a když vidím nějakou příležitost, tak by byla škoda ji nevyužít. Na druhou stranu je zde i obrovské riziko. V současnosti, když se na to podíváme, tak velcí hráči typu banky a jiné finanční instituce přicházejí do kryptoměnového trhu. Člověk si řekne, že je to obrovská příležitost, banky nahrnou do tohoto trhu velké množství kapitálu. To je super, ale samozřejmě tyhle banky a velké instituce na tom budou chtít vydělat. Vloží tam velké množství kapitálu a budou očekávat výnos. To však bude muset někdo zaplatit, což je většinou veřejnost. Za mě to je rozhodně obrovská příležitost, ale je třeba se v tom alespoň nějakým způsobem vyznat a umět snížit rizika s tím spojená. To je samozřejmě o tom, aby se člověk vzdělával. Kdybyste na začátku roku 2017 investovali do kryptoměn za částku 100 000 Kč, tak na konci roku byste z těch 100 000 Kč měli 2 000 000 Kč. Pokud byste to drželi až dodnes, tak jste teď v současné době na nějakých 700 000 Kč. To se bavíme pouze o bitcoinu. Nechutně se na tom zbohatnout určitě dá. Jsou zde však obrovská rizika. Většinou se ale stává, že klienti jsou pořád v plusu. Jeden měsíc jsou na šedesátinásobku původní ceny a další „jen“ na desetinásobku.

Pavel:
Dane, vy teda děláte něco jako je trading na akciových trzích, tak vy děláte trading na kryptoměnách. Je to tak?

Dan:
Ano, přesně tak.

Pavel:
Děláte tedy vlastní trading a pak dáváte lidem něco, čemu říkáte signály – teď je ten správný čas koupit tu konkrétní kryptoměnu. Říkám to správně?

 

Dan:
Ano, tohle je hlavní směr společnosti CryptoKingdom. Můj kolega dříve působil 15 let jako běžný obchodník. Nyní působí jako obchodník s kryptoměnami a zhodnocuje peníze naší společnosti. Současně dává informace o kryptoměnách našim klientům. Ti ho pak pouze kopírují.

Pavel:
Já patřím k lidem, kteří si ze všech těchto věcí berou to, co je pro ně zajímavé. Pro mě je zajímavé to, že na tom tradingu to funguje tak, že když někdo vydělává, tak to musí někdo zaplatit. Zpravidla to bývá tak, že jen malá hrstka vydělává. Ostatní, poměrně velká skupina lidí musí obrátit kapsy naruby a zaplatit zisk té menší skupině. Počítám, že podobně to bude i na trhu s kryptoměnami. Tam podle mě platí to, co v investicích – když jsou trhy dole a povídá se o nich špatně, tak v tento moment většina lidí prodává. Když je to někde dole a všude se o tom píše, tak dav nakupuje. Finanční poradce by v podstatě mohl srozumitelným vysvětlováním těmto lidem pomoci v tom, aby se nestali těmi obraceči kapes.

 

Dan:
Souhlasím. Je to ohromně náročné tohle těmto lidem vysvětlit. Když vše extrémně roste, tak je strašně těžké někomu vysvětlit, aby neinvestoval. U nás to například bylo tak, že můj společník od konce listopadu říkal: „Hele, musí se to zlomit.“ Tohle tvrdil měsíc a půl a ono to pořád rostlo. Když prostě vidíte, že vám vaše investice roste o nesmyslné částky denně, tak si lehce začnete myslet, že to takhle bude pořád. Samozřejmě tomu tak ale nebude. Naše největší výzva je ukázat lidem, že se nakupuje právě když jsou trhy dole, nikdo o nich nemluví. Nikoli ve chvíli, kdy se o tom mluví všude. Tohle by měli dodržovat i finanční poradci.

Pavel:
Pořád je řeč o spekulacích. Nejsme tady v rovině, kdy bychom chtěli přirovnat dlouhodobé investování do tradičních produktů k investování do kryptoměn.

Dan:
Je to obrovsky riziková záležitost. Bavil jsem se s investičními poradci, kteří řeší investování do kryptoměn. Tito poradci doporučují investovat maximálně 10 % kapitálu. Jeden odborník říká, že co jste ochotni vyhodit z okna, můžete investovat do kryptoměn, protože je tam právě ta obrovská volatilita.

Pavel:
Když bych to měl teď celé shrnout, tak my jsme si řekli o tom, že kryptoměny a hypotéky mají jednu společnou věc. To je to, že existuje skupina lidí, která o tom chce nějaké informace. To všechno, co jsme si povídali dál, už v zásadě není až tak důležité. Vezmu toto jako obchodnickou příležitost a použiji na to pravidlo, které jsem tady zmiňoval – dej lidem to, co chtějí a pak jim ukaž věci, o kterých si myslíš, že je potřebují. Ať už lidem dáte pozitivní nebo negativní informace, které jsou z vás a jsou podložené vašimi myšlenkami, tak se vám u těch lidí zvýší váš kredit a tím se z toho může z toho být docela dobrý otvírač dveří. Aby se to tak stalo, tak platí jako v každém jiném oboru to, že si musíte nastudovat informace. Dane, vy jste udělal kurz, který je dostupný zdarma. Řekněte nám o něm něco. Je ten kurz skutečně zdarma? Já, když dělám kurzy, tak dám lidem první tři díly zdarma a pak řeknu lidem, že pokud je to zaujalo a chtějí pokračovat, tak můžou pokračovat do placené části.

Dan:
Nás reálně živí trading. Naši firmu živí měsíční členství, které lidé platí za produkty. Díky tomu, že jsme od lidí dostali tak skvělou zpětnou vazbu a že nám tolik věří, tak my se všechno tohle vzdělávání snažíme poskytovat zdarma. Snažíme se zlepšit informovanost o kryptoměnách, aby lidé viděli tu příležitost. Reálně pouze 0,5 % celkového počtu lidí ví, co jsou to kryptoměny. V rámci těchto videí se může kdokoli dozvědět, co jsou to kryptoměny, co je to bitcoin, jak bitcoin nakoupit, co jsou to alternativní kryptoměny a jak je nakoupit, co je těžení kryptoměn a co je to trading – obchodování s kryptoměnami. Tohle je základní kurz, který je celý zdarma, včetně praktických ukázek, jak tyto všechny činnosti můžete udělat bez jakékoliv pomoci. Když se vy, jako finanční poradce naučíte tyto věci, tak budete schopni s klientem nakoupit bitcoin a ukázat mu, že víte, jak se to dělá. Případně, jak již říkal Pavel si ho můžete otevřít k nabízení dalších produktů. Na závěr bych chtěl říct něco za sebe. V současnosti o bitcoinu téměř neslyšíte. Teď je ta část cyklu, kdy se velcí hráči připravují na vstup do kryptoměn. Pokud jste to dodnes neudělali, podívejte se na to, o čem kryptoměny jsou. Dejte tomu ten čas, protože v současnosti jsme dle mého názoru v jedné z posledních chvil, kdy se do tohoto trhu ještě nenahrnuly velké peníze institucionálních investorů. To, co se bude dít dál, je ve hvězdách.

 

Pavel:
Dane, děkuji, mějte se hezky a ať se vám daří.

Dan:
Děkuji, vám také.

Sdílejte článek

50% ho
tovo

30 dní aplikace zdarma

Na jaký e-mail Vám můžeme poslat přístup do aplikace?

(pokud e-mail s přístupy nedorazí do 5 minut, zkontrolujte také hromadnou a spam složku)